Seks Sigma værktøjer til processtyring

Del 4 i en fire-del serier
Del 1:
Del 2:
Del tre:
Målet for perfektion.
Det er en temmelig høje koncept. Det er bestemt ikke nemt – især når man taler om centrale forretningsprocesser. På vej mod perfektion kræver måling, analyse og dokumentation. Og hvis du virkelig ønsker perfektion, skal du mere avancerede værktøjer. Men er kørende mod dette ideal af perfektion umagen værd?
Hvis du ønsker at øge kvalitet og dramatisk spare omkostninger i produktionen, så, er ja, vejen til perfektion absolut værd den køretid.
Fremad skridt, kvalitet og processer
Sidste gang, drøftede vi proces kortlægning at øge kommunikation og forståelse inden for en organisation og effektivt udvikle et system af procedurer. Nu, lad os tage et skridt fremad, og se på hvordan Six Sigma værktøjerne kan mindske variabiliteten og øge kvaliteten i dine processer.
Seks Sigma, pyramiderne og systemer
Six Sigma-metodologi er et avanceret sæt værktøjer designet til problemløsning og forbedring af kvaliteten. En ‘sigma’ refererer til standardafvigelsen fra middelværdien i en population. Standardafvigelsen angiver sandsynligheden for, at din næste datapunkt vil afvige fra middelværdien af datasættet.
I bunden af Six Sigma begynder pyramide et systems aktuelle processen kapacitet. Normalt på 1 eller 2 Sigma niveauer er “tribal” viden baseret på første gang erfaringer. En organisation bevæger sig op i pyramiden til 3 Sigma som systemer er sat på plads. For at ramme 4 bruges Sigma, statistik og modellering værktøjer til betydelig procesforbedring. Og endelig, for at stræbe efter at nær perfektion, organisationer anvende DFSS, eller Design for Six Sigma.
Hvorfor?
Måling, analyse og dokumentation
Hvorfor gøre (og bør) organisationer bruger disse begreber til at rykke op i pyramiden mod kvalitetsudvikling? Hvorfor er det nødvendigt at måle, analysere og dokumentere processer – og hvis det er nødvendigt, foretage de ønskede ændringer? Derfor drev mod perfektion, og hvad gør sig nedrig reelt?
Hvis din nuværende proces kapacitet kører på 1 Sigma, derefter er det effektivt betyder, du har to defekter (ubrugelig produkter) ud af alle 3 dele. Det betyder, at 67% af dine omkostninger simpelthen bliver til affald, med ingen afkast af din investering. På 2 Sigma forbedrer kvalitet med 1 ud af 3 dele som defekter. Men der stadig har en fejlrate på 33%. Ikke indtil 3 og derefter 4 Sigma niveauer vil du se dramatiske forbedringer. Sætte i disse vilkår, se du hurtigt, hvordan sådanne fejl holde dig fra at realisere et større potentiale.
Transaktioner, flere trin og Tolerance
Organisationer udnytte mest effektivt Six Sigma metode i to situationer. En, hvis en virksomhed arbejder med en meget høj omfanget af transaktioner om året, så de ikke kan tåle lav sigma niveauer. For eksempel, udbytter en 99% effektive rente for 1 milliard transaktioner pr. år stadig 10 millioner defekter. I enhver branche, det er ikke acceptabelt.
En anden situation, der kalder for Six Sigma metode er, når en organisation (dvs. fremstilling) har processer med flere trin. Her er samlede fejlprocent kritisk. Den effektive rente er f.eks 99% for hvert trin; Det giver imidlertid ikke den samlede fejlprocent som 1%. Du skal tage på 99% for den første trin og formere det med 99% for det andet skridt, det tredje trin, og så videre. Med et stort antal trin, kunne din samlede effektive rente signifikant fald. Så, for at undgå høje volatilitet, denne organisation ikke kan tåle lav sigma niveauer.
Organisationer kan også bestemme fejlprocenten ved effektivt vende den typiske proces af Six Sigma. Du kan beregne middelværdi og varians i din proces til at definere fejlprocenten. Dette fortæller dig, hvor du er i øjeblikket på Six Sigma-kurven. For eksempel, hvis din beregning fortæller dig, at du på en 1 eller 2 sigma niveau, er det et område skal forbedres. Dette giver dig mulighed for at se på dataene mere nøje, tage middelværdi og varians af hvert trin i processen og afgøre, i hvilke trin i processen er der problemer. Eller det kunne fortælle hvis du der er mange trin forårsager problemerne og dermed den samlede stigning i fejlprocent.
Processer, procedurer og kontrol
Organisationer bruger Six Sigma-metodologi, fordi du ikke kan få nogen højere end 2 Sigma (“tribal” eller grundlæggende viden) uden at sætte stærk processer og procedurer på plads. Og uden stærke processer og procedurer, kan du ikke flytte mod højere kvalitet og systemoptimering – mod perfektion. Er du virkelig tilfreds med 67% af dit produkt, der er mistet som affald? Er du tilfreds med sådanne høje variabilitet i dit system?
Problemer, ressourcer og resultater
Hvis det er nødvendigt, kan du ændre din proces for at reducere eller eliminere denne variabilitet eller fejl. Seks Sigma metode fortæller dig, hvornår du skal tage skridt til at løse et problem. Den bevæger sig en organisation til konsekvent opfylder kravene og minimere de anvendte i sin management system ressourcer. Og det skaber de ønskede resultater, som systemet blev designet.
Systemer, kontrol og perfektion
Husk, selvom du kun kan komme til 3 eller 4 sigma ved at udvikle et system af politikker og procedurer for måling, analyse og dokumentation. Og med dette du vil let se, at reducere din fejlprocent og bevæger sig mod perfektion med Six Sigma værktøjerne er værd køretid – og mere, afgørende for dit system kontrol.
Du har tilladelse til at offentliggøre denne artikel gratis, så længe den hjælpekilde boks er inkluderet i artiklen. Hvis du kører min artikel, ville et svarbrev til sean@bizmanualz.com være meget værdsat. Denne artikel er 900 ord længe herunder ressource boks. Tak for din interesse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *